Papieren notities verslaan laptop

Studenten die notities maken op papier beantwoorden meer vragen goed dan studenten die op de laptop noteren. Dat blijkt uit onderzoek dat het blad Psychological Science publiceert.

Zelfs als de internetfunctie op de laptop uit staat, moeten aantekeningen die erop worden gemaakt onderdoen voor het aloude handwerk.

In het onderzoek kregen studenten video’s te zien van TED Talks (korte onlinelezingen over technologie). De helft kreeg er een laptop bij, de andere helft pen en papier. Een halfuur na afloop van de lezing moesten alle studenten enkele feitelijke vragen en enkele denkvragen beantwoorden. Op de feitenvragen scoorden beide groepen ongeveer even goed, maar vooral op denkvragen scoorden de laptopstudenten beduidend slechter. En dat terwijl zij méér aantekeningen hadden gemaakt, wat in het algemeen juist goed is.

Maar ze hadden ook meer letterlijke aantekeningen gemaakt. Mensen kunnen sneller typen dan met de hand schrijven, dus wie snel doortikt kan een spreker redelijk bijhouden. Laptopstudenten hadden 12-15 procent letterlijke overlap met de lezingtekst; pen-en-papierstudenten 4-9 procent.

Het idee is dat tijdens het letterlijk optikken van wat de spreker zegt geen selectie en verwerking van informatie plaatsvindt. Bij mensen die met de hand meeschrijven wel: die parafraseren, vatten samen, zetten informatie soms in schema’s met pijltjes ertussen. Het hielp niet om studenten met een laptop te zeggen dat ze geen letterlijke aantekeningen moesten maken. Ze deden dat dan toch.

Ook als de studenten een week na de lezing eerst hun aantekeningen mochten bestuderen en daarna vragen erover moesten beantwoorden, presteerden de laptoppers slechter.

(dit artikel is letterlijk overgenomen van www.standaard.be)
Hetzelfde onderzoek wordt aangehaald op beteronderwijsnederland.nl
http://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/aantekeningen-maken-op-laptop-werkt-niet

Ellen de Bruin, redacteur wetenschap van NRC, schrijft in NRC-Next van vandaag (10-02-2014) dat uit een onderzoek dat binnenkort in Psychological Science verschijnt blijkt dat (college)aantekeningen maken op een laptop veel slechter werkt dan aantekeningen maken met pen en papier. Bij het maken van aantekeningen met pen en papier konden structuur en pijlen worden toegevoegd en vond verwerking van de behandelde stof plaats tijdens het maken van aantekeningen. Bij gebruik van een laptop werd weliswaar sneller en meer geschreven,  maar was het vaak de letterlijke tekst van het college die werd genoteerd. Ook als de studenten een week na het college de aantekeningen eerst mochten bestuderen scoorden de studenten die aantekeningen met de hand hadden gemaakt beter.

Voor BON is dit weinig verrassend. Velen herkennen dat het schrijven op de een of andere manier het leren versterkt en dat dat bij intikken op een laptop niet zo is. Wat ook de achterliggende oorzaken mogen zijn, het is onbegrijpelijk dat er vaak zo lichtzinnig met het schrijven op basisscholen wordt omgegaan. Een goed handschrift is voor iedereen belangrijk, ook al leven we in een wereld van iPads, laptop en stemherkenning: 21st century skills? Leren schrijven!

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140211_068

Dit bericht is geplaatst in Bericht. Bookmark de permalink.